Меню сайту

Категорії розділу
Лекції І семестр [10]
Лекції ІІ семестр [16]
Список літератури [2]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Ранній модернізм та натуролізм

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (28,0 Кb) ]

 

Розвиток європейської прози на межі 19-20 століть

Характеризуючи європейську літературу та культуру другої половини 19 століття, необхідно проаналізувати такі напрямки як натуралізм та символізм.

Натуралізм в літературі склався в останній третині ХІХ століття. Він прагнув до об'єктивного, точного і безпосереднього зображення реальності. Натуралізм зародився і програмно оформився передусім у Франції. Велику роль у формуванні натуралізму відіграли досягнення природничих наук, зокрема фізіології. У філософсько-естетичному відношенні натуралізм грунтується на позитивізмі О.Конта та естетиці французького філософа мистецтвознавця І.Тена, який ввів в естетику принцип "природного детермінізму". Сама ж теорія натуралізму була розроблена французьким письменником Е.Золя в працях "Експериментальний роман", "Романісти-натуралісти" та інші. В середині 70-х років навколо нього склалася ціла натуралістична школа (Гі де Мопасан, Е.Гонкур, А Доде), яка проіснувала до кінця 80-х років.

На відміну від реалізму, проникнутого духом соціальності, натуралізм зводив людську сутність і сенс існування лише до біологічних мотивів, пояснював формування характеру і долі безпосередньо впливом побутового оточення людини. Натуралістична естетика не піднімалася вище "правди факту", зосереджуючись на одиничному, частковому, індивідуальному, відмовляючись від типізації чи якоїсь іншої форми художнього узагальнення, задовільняючись зображенням явища як такого.

Значною подією в розвитку європейської прози було виникнення в другій половині ХІХ ст. естетики символізму. Як літературна течія символізм зароджується у Франції 60-70-х років у творчості таких відомих поетів як Ш.Бодлер, П.Верлен, А.Рембо, С.Малларме. Пізніше символізм проникає в театральне мистецтво, живопис, музику. Символізмом захоплювались бельгійський драматург і поет М.Метерлінк, німецький письменник Г.Гауптман, англійський О.Уайльд та інші.

Реалізму і натуралізму в мистецтві, позитивізму і матеріалізму в філософії вони протиставили свою поетику та естетику, в яких акцентувалась ідея таємничості світу, конфлікту між реальним та ідеальним. Символісти звертались до духовного, релігійного світу людини, вважали головним у художній творчості інтуїтивне, безсвідоме. Найчастіше вони звертались до ідей романтиків і містиків, до філософських вчень Платона, Канта, Шопенгауера, Ніцше, К'єркегора. Виходячи з ідеї, що будь яке мистецтво символічне, основною проблемою художньої творчості вони вважали проблему символу, який, за їх думкою, поєднує земне, емпіричне, тимчасове, з глибинами духу і душі, з вічним та абсолютним.

Література ХХ ст. — одне з найскладніших явищ в історії світової культури. По-перше, це пояснюється великою кількістю соціальних потрясінь, страшних світових війн, революцій, які витиснули духовні цінності на периферію людської свідомості і дали поштовх розвитку примітивних націонал-шовіністських ідей, посилення культу тотального руйнування старого. По друге, відбуваються суттєві зміни в галузі економіки та засобів виробництва. Поглиблюється індустріалізація, руйнується традиційний сільський устрій життя. Маси людей відчужуються від звичного природного середовища, переїжджають до міст, що призводить до урбанізації культури. По-третє, поступове перетворення суспільства на комплекс різних об'єднань та угрупувань веде до процесу загальної інституціоналізації, результатом якої є позбавлення людини власного "я", втрати індивідуальності.

В прозі ХХ ст. виразно виявилися дві тенденції. З одного боку, помітною є криза духовності, яка характеризується передусім відчуженням мас від культурних надбань нації та людства, витісненням духовних цінностей на периферію людської свідомості, пануванням стереотипів масової псевдокультури. З іншого боку, посилюється протилежний процес, пов'язаний із прагненням частини суспільства повернутися до лона культури, зробити своє буття дійсно духовним. В океані пароксизмів безкультур'я нашого століття — кровопролитних світових та регіональних війн, ядерної загрози, національно-етнічних та релігійних конфліктів, політичного тоталітаризму, руйнування та знищення природи, зростаючої егоїзації індивідів — багато хто починає сприймати культуру як землю обітовану, як панацею, єдину рятівну силу, спроможну розв'язати проблеми сучасного людства.

Щодо першої тенденції можна зазначити, що духовна криза різко загострилася після першої світової війни. В духовному відношенні наслідки цієї війни були, мабуть, більш руйнівними, ніж в матеріальному. Християнські цінності, які протягом тисячоліття були духовною підвалиною європейської культури, зазнали серйозного тиску з боку примітивних націонал-шовіністичних ідей та емоцій. Руйнівниками духовних засад культури були й революції, зокрема в російській імперії. З одного боку, революції переборювали занепалі форми життя, з іншого — вони були пов'язані з пробудженням й посиленням культу тотального руйнування старого.

Кульмінація "здичавіння" людства — це друга світова війна, винайдення та використання ядерної зброї та інших засобів масового знищення людей, міжетнічні війни кінця ХХ ст. Антикультурні наслідки другої світової війни та ядерного протистояння великих держав були посилені новою ситуацією в галузі економіки та засобів виробництва. В повоєнну добу поглиблюється індустріалізація виробництва, швидкими темпами руйнується традиційний сільський устрій життя. Маси людей відчуджуються від звичного природного середовища, переміщуються в місто, що призвело до зростання маргінальних кіл населення та поширення урбанізованої космополітичної культури.

Дослідники зазначають, що людина втрачає свою індивідуальність, а разом з нею і потребу в духовному самовдосконаленні за допомогою культури. Внаслідок досконалої системи розподілу праці, коли відточується лише якась одна виробничо-професійна функція, індивід стає деталлю машини, а культура — індустрією розваг.

Індустріалізація культури стала однією з закономірностей нашого століття. Наслідки цього процесу є суперечливими в духовному відношенні: з одного боку, розвинута техніка репродукування та тиражування робить мистецтво доступним для широкої аудиторії, з іншого — загальнодоступність творів мистецтва перетворює їх на предмет побуту, знецінює. Полегшеність та спрощеність сприйняття робить непотрібною внутрішню підготовку до спілкування з мистецтвом, а це різко знижує його позитивний вплив на розвиток особистості.

Це лише деякі негативні процеси, які характеризують стан культури ХХ ст. Але на тлі кризових явищ вже вимальовується інша тенденція, яка, на думку багатьох філософів та культурологів, повинна стати провідною в ХХІ ст., — це повернення людства до "лона" культури, його духовне оздоровлення. Усвідомлення того, що людство може врятуватися від самознищення лише шляхом звернення до культури, її тисячолітньої мудрості та краси, охоплює вже широкі кола громадськості.

Однією з характерних рис літературного життя XX ст. є виникнення та поширення модернізму. Він виникає як своєрідна світоглядна та художньо-естетична реакція на поглиблення/духовної кризи суспільства. При цьому модернізм заперечує можливості попередньої культури протистояти руйнівним силам. Звідси різкий, а іноді й войовничий антитрадиціоналізм< модернізму, що іноді набуває бунтівних та екстравагантних форм виявлення у вигляді авангардизму.

Модернізм (від фр. — новітній, сучасний) — загальне позначення напрямів мистецтва та літератури кінця XIX-XX ст. (кубізм, футуризм, експресіонізм, сюрреалізм тощо), які характеризуються розривом з традиціями реалізму.

Причини виникнення модернізму:

1) Як реакція на суспільні проблеми. На рубежі ХІХ-ХХ ст. особливо після першої світової війни загострилась духовна криза. Свій внесок в руйнування духовних засад культури внесли й революції. Почалася інтенсивна атеїзація свідомості значної частини людства. Утворився духовний вакуум, який потребував свого заповнення.

2) Причина криється у суто художніх субстанціях. Реалізм дещо "приївся" читачеві. От письменники-модерністи і шукали нових, не набридлих публіці змісту і форм художніх творів.

3) Особистісні. Згадаймо літературних велетнів-реалістів XIX ст.:Cтендаль, Бальзак, Діккенс, Флобер, Золя, Достоєвський, Толстой. Досить тяжко не вийшовши за межі реалізму створити щось "конкурентноспроможне", водночас з ними чи після них. Молоді літератори стали торувати свої, нові "модерні" шляхи в літературі.

Отже, поява модернізму зумовлена як соціально-політичними, так і суто художніми (і навіть особистісними) причинами.

Філософсько-світоглядними підвалинами модернізму були ідеї Артура Шопенгауера, Фрідріха Ніцше, Анрі Бергсона, Зиґмунда Фрейда, Карла Густава Юнга і т.д.

Їх роздуми про трагедію та крах традиційного гуманізму, історичний тупик, у якому опинилося людство, складний та суперечливий характер спілкування людини з навколишнім світом, її відчуженість від світу примусили людство багато в чому переглянути свої погляди на світ і місце людини в цьому світі.

Основні представники модернізму в літературі — Ф.Кафка, Джойс, Камю, в театрі Іонеско, Сартр, Беккет.

Важливим напрямком європейської прози ХХ століття займає сюрреалізм (франц. — надреалізм) — течія, що посідає одне з найпомітніших місць у складній культурній палітрі XX ст. Перше ядро сюрреалістів утворювали молоді паризькі письменники — Андре Бретон, Луї Арагон, Поль Елюар, Жак Превер, та ін., які групувались навколо журналу "Література", що почав виходити з 1919 р. Творча та. теоретична платформа сюрреалізму вперше була визначена у 1924 р. Як випливало зі змісту першого та наступних маніфестів та декларацій нової течії, її представники вирішили замінити реальний, наочний світ містичним світом підсвідомого. Сновидіння, галюцинації та божевілля визнавались єдиним джерелом натхнення.

Шляхи оновлення європейської драми

Слова «театр», «драма», «сцена» — грецького походження. Саме там колись зародилося це мистецтво. Щоб зрозуміти сутність оновлення драматургії межі ХІХ-ХХ ст., давайте зорієнтуємося, якою була історія драми загалом. Драма ( дія) — це один з літературних родів, що зображує світ у формі дії і, здебільшого, призначений для сценічного втілення. Виникла драма ще в античний період і впродовж розвитку літературного процесу вона зазнавала змін. Існує два жанрових типи драми: «арістотслівська», або «закрита», драма; «неарістотелівська», або «відкрита», драма.  

 Протягом перших двох десятиліть XIX ст. на національних сценах ще іноді грали класицистичні трагедії у віршах, та поряд із ними набувають все більшої популярності моралізуючі мелодрами, грайливі комедії з неймовірною інтригою, побутові сентиментальні драми та насичені пристрастями романтичні п'єси. Із зменшенням інтересу до романтичної літератури взагалі згасає і зацікавлення романтичною драмою, хоча п'єси романтиків грають ще довго. Оноре де Бальзака, Льва Толстого, Генріка Ібсена, Бернарда Шоу, Максима Горького ставили своїм завданням наблизити події і характери, конфлікти, саму сценічну мову до реального життя. Реалістичний і натуралістичний театр протягом останньої третини XIX та на поч. XX ст. відіграє провідну роль. Однак великого значення набувають і п'єси символічного, неоромантичного, декадентського характеру. Проблеми розвитку нового театру широко обговорювалися такими драматургами, як Генрік Ібсен, Бернард Шоу, Антон Чехов. Саме вони своїми п'єсами визначали характер модерного театру.

Нова драматургія: докорінна перебудова застарілої театральної системи, інша акторська гра, інше розуміння завдань режисури, інші декорації, нова мова театру.В останній третині XIX ст. сценічна мова наближається до щоденної розмовної, включає різні соціально забарвлені пласти. Одночасно в символічних, декадентських п'єсах, часто написаних у віршованій формі, мова стає вишуканою, перенасиченою, складною образністю, поетизмами.

Великі зміни відбуваються у сценографії, тобто оформленні сценічного простору. В п'єсах реалістичного чи натуралістичного характеру декорації по суті імітують в усіх деталях і подробицях житлові помешкання або громадські приміщення. Іншою крайністю у виставах пошукового, авангардного характеру театри відмовлялися від декорацій взагалі, грали в так званих «сукнах», тобто завісах сірого чи якогось іншого неяскравого кольору, які мали відображувати будь-яку обстановку. Те ж саме стосувалося і костюмів, які були умовними.Особливо суттєвими стали зміни в акторській грі, у функціях режисера-постановника, у всій підготовці до вистави - характері й часі репетиційного періоду. Майже до кінця XIX ст. акторська гра відзначалася підкресленістю, пафосністю у відтворенні емоцій, виконавці ролей промовляли добре поставленими голосами, гучно, особливо часто із співучими штучними інтонаціями. В новому театрі їхня вимова, інтонації наблизилися до розмовних, стали природнішими, простішими, що мало також створювати ефект живого реального життя на сцені.

Новий театр підніс функцію режисера на небувалу височінь, зробив його чимось на зразок диригента симфонічного оркестру, без якого музика не звучатиме, інтерпретація задуму автора стане пласкою, невиразною, одноманітною. Вистави почали готувати довго і старанно, з десятками репетицій, опрацюванням кожного руху, жесту, емоційного настрою, кожної мізансцени. Великі ідейні й художні завдання, які драматургія і театр покладали на себе, зробили сценічне мистецтво з другої половини XIX ст. і аж до початку Першої світової війни напрочуд впливовим, популярним у широкої публіки.

3. Відмінності «старої» та «нової» драми.

«Стара драма»

«Нова драма»

1. Показує трагедію в житті.

2. У центрі уваги - дії, вчинки персонажів.

3. Конфлікт зовнішній - відкрите зіткнення персонажів між собою.

4. Рушій сюжету - зовнішня інтрига.

5. Герой - "соціальний тип".

6.Наслідування реального життя.

7. Засоби традиційної естетики.

8. Автор достовірно зображує дійсність, повчає.

9. Глядач споглядає.

10. Конкретність.

11. Поділ героїв на головних і другорядних, позитивних і негативних.

12. Пафос дії, боротьби.

1. Показує трагедію життя.

2. У центрі уваги - душевні переживання людини,

морально-філософські проблеми епохи.

3. Конфлікт внутрішній - зіткнення персонажів

із трагедією буття,

зіткнення різних ідей, духовні суперечності героїв.

4. Рушій сюжету - психологічні колізії, зіткнення ідей.

5. Герой - особистість, "духовний симптом" епохи.

6. Відображення складного духовного буття.

7. Від реалізму і натуралізму - до модернізму.

8. Автор відтворює загальну атмосферу часу, духовні пошуки

 епохи, прагне до морального пробудження особистості й суспільства.

9. Глядач упізнає себе, долучається до внутрішньої дії,

переживає й мислить разом із героями.

10. Умовність, узагальнювальний зміст.

11. Усі персонажі важливі, вони позбавлені однозначних характеристик.

12. Пафос роздумів, переживання, суперечностей буття.

4. Новаторство драматургів кн.ХІХ-поч.ХХст.

Г.Ібсена

А.Чехова

Б.Шоу

- Драма ідей

- Вплив ідей романтизму

- Образи і ситуації — здебільшого реальне життя |

- Символіка

- Відкритий фінал п'єс

- Віра у неповторність кожного «я»

- Розв'язка давно назрілих конфліктів і розплата героя за минуле

- Подолання театральності

- Психологізм у висвітленні внутрішнього стану героїв

- Сюжети із самого життя

- Трагедія буденності

- Головне — людське життя, події — лише тло

- Внутрішня динаміка, психологічна напруга

- Побудова конфлікту на протиставленні уявлень героїв дійсності

- Підтекст "підводна течія")

- Паузи у діалогах, репліках, ремарках.

-Соціально-аналітична "драма-дискусія".

-Інтелектуальний характер драми

- Конфлікт навколо зіткнення різних ідеалів

- Природним є буденне

- Мета — збудити свідомість глядача

- Відкритий фінал,

-Парадоксальність, - Нові типи героїв,

- Поєднання жанрових ознак драми і роману

Запитання

1. Назвіть основні тенденції розвитку драматургії кінця ХІХ - початку ХХ ст..

2. Яким чином література на межі XIX-XX століть тісно пов'язана з усіма перипетіями свого часу?

 

3. Назвіть найбільш прикметні чинники літературного розвитку в першій половині XX ст.

 

 

Категорія: Лекції І семестр | Додав: pletunya1 (2019-01-07)
Переглядів: 333 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz