Меню сайту

Категорії розділу
Лекції ІІ курс [17]
Лекції І курс [26]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Пунктограми у складному реченні

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (20.0 Kb) ]

 

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ  В  СКЛАДНОМУ  РЕЧЕННІ  З РІЗНИМИ  ВИДАМИ ЗВЯЗКУ

 

Синтаксичні конструкції, одні частини яких поєднуються   між собою  сполучниками чи  сполучними словами, а інші без сполучників, називаються  сполучниково-безсполучниковими реченнями: Коли чую слово “Батьківщина”, впевнена: вона у мене є. (Н.Коломієць.) Ми носим в серці Батьківщину милу, бо знаєм: в світі іншої нема. (А.Малишко.) Як нема дров, вогонь погасне; як не буде донощика, утихне сварка. (З Біблії.) Безсмертні всі: цей виховав дитину, той пісню написав, хоч і єдину, а той, що не зумів цього зробить, коло дороги посадив ялину. (Д.Павличко.)

 

 

Вправа 1. Прочитати речення, визначити в кожному граматичні основи. Зясувати тип звязку між частинами речень. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

 

        І. Батько хай іде орать: його коні знають, а я піду гулять: мене гості чекають. Доця вельми спритна:  доки дійде, молоко скисне. Добра дівка: як старости йдуть, вона хату мете. Цей собачка добрий: як будете годувать, то й не почуєте, як він гавка.

Народна творчість.

 

        ІІ. Преславне українське слово звучить у серці у моїм, бо мова – хліб, а не полова: я чув її із уст батьків. (Г.Позняк.) Все минає у житті, як дим-димок, залишається єдине: хліб росте. (Т.Севернюк.) Скільки в житті набачишся дивовиж, що вже годилося б не чудуватись, а воно зі свого міха, схожого на казкову лампу Алладіна, висипає ще заморочливіші: хотів би не чудуватися, а єство саме вражається. (Є.Гуцало.) Є в творчості одна-єдина норма, що завжди вірна, попри всякий зиск: чим більше змісту, тим простіша форма, чим змісту менше, то сильніший зміст. (А.Матвійчук.) Обернувсь козак, переступаючи через поріг, - і серце його заграло: Леся не спускала з нього очей, а в тих очах сіяла й ласка, й жаль, і щось іще таке, що не вимовиш ніякими словами. (П.Куліш.)

 

Вправа 2. Переписати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Визначити, яким звязком повязано в єдине ціле частини речень. Обґрунтувати вживання розділових знаків. Прочитати, дотримуючи правильної інтонації.

 

Сидиш на сухарях – то і душа прозора, і відлітає страх, і твердне непокора. (В.Стус.) Мені здається: людство у біді, земля напередодні катастрофи і мучеників ждуть нові голгофи, - коли нема лелеки у гнізді. (Л.Бенедишин.) Одні мають справу з нафтою чи металом, інші – з хлібом чи бавовником, ті спілкуються із зірками, з дальніми галактиками, багатьом  випало мати справу з прекрасними музами, проте ніхто не може почуватися безпечно і безтурботно: нато-бо складний і неспокійний  сучасний світ, багато що затьмарює життя сучасного людства – ми не можемо заплющувати на це очі. (О.Гончар.)

 

Вправа 3. Накреслити схеми поданих  речень. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

 

       І. І та сокира, що гострив Тарас, і молот той, що Каменяр підносив, виборювати правду кличуть нас, - ми йдем. (Р.Качурівський.) Шануймося, бо, як Шевченко, Франко, Шашкевич тільки одні, так і Дніпро один, і одна у нас усіх багатостраждальна Україна, - цінуймо її, бо й життя у кожного одне! (Б.Гірський.) Збагнімо нарешті, братове, допоки усім нам не пізно: як буде в дитини мова, то буде в народу пісня. Виходьмо з магічного кола, щоб наша душа не дрижала: як буде в народу школа, то буде й народ, і держава. (Д.Чередниченко.)

ІІ. Я не знавець музики, я дилетант,  співати не вмію, про пісню, про музику суджу по тому впливу, який вони зроблять на мене: коли кони зворушать  мені мерце, мозок, душу, коли вони наллють до мене в серце почуття, в голову думок, в душу фантазії – значить вони гарні, впливові. (О.Кониський.)

 

Вправа 4.  Переписати речення, розставляючи розділові знаки. Накреслити схеми речень, обґрунтувати вживання розділових знаків. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

 

І. Так і знай допоки родить жито доки сонце в радості встає  нашу правду й віру ще не вбито ще вона у когось в серці є. (Т.Майданович.) Всяке тіло як трава і всяка слава людська як цвіт на траві засохне трава і цвіт її опаде.(З Біблії.) Прислухайся  вітром на ниві в колосся прадавнього слова звучання вплелося. (Л.Первомайський.) Щасливим був я двічі як на сіні мене віз батько в присмерки осінні і як відчув що в мене в серці є те що належить тільки батьківщині. (Д.Павличко.)  Достиглі зорі випадали з небесного життя не досягнувши земного і можливо звичайний осінній листок був щасливіший за них він золотим човником падав на пянку землю щоб стати землею і дати комусь життя. (М.Стельмах.) Чомусь не кожен розуміє і не написано ніде якщо душа співать не вміє сам розум пісню не складе. (С.Лепех.) Не дурно ж кажуть дівчина як верба де не посади то прийметься. (І.Нечуй-Левицький.) Юність вчать  наука їй не шкодить але рветься зойк у мене з уст хай до неї близько не підходить із своєю міркою Прокруст! (В.Симоненко.)

ІІ. Хто в житті сто доріг але пішки сходив на крутих віражах той премудру науку засвоїв менше болю від мислі ну чому ж я цього не зробив ніж ридати навіщо оце я накоїв? (В.Густі.) Довела мене ця крутія що  я тільки-но вранці помітив та коли ж рідна мати моя  встигла рясно отак побіліти?! (В.Черепков.) Мати вірила земля усе знає що говорить чи думає чоловік вона може гніватись і бути доброю і на самоті тихенько розмовляла з нею довіряючи свої радощі болі й просячи щоб вона родила на долю всякого і роботящого і ледащого. (М.Стельмах.)

ІІІ. З полів зійшла серпнева спека ясна туманиться блакить і день стоїть немов лелека що завтра в ірій відлетить. (В.Шукайло.) На леваді вже темніли і зростались дерева під ногами перехитувались роса й туман а над усім світом стояла така тиша що було чути як плакала надламана гілка. (М.Стельмах.) Вже не прийма земля настирливих дощинок все більше в калюжках шматків небес і серед листу жовтого воскрес буянням трав пригноблений барвінок. (В.Еллан.) Надворі посвітлішало між крижинами хмарин обережно пропливає місяць і його зеленаве  проміння виплітає на засніжених деревах і землі рухливі неводи. (М.Стельмах.) Криниченька корець тобі подасть втамуєш спрагу  думається легко. (С.Реп’ях.) Віз наш увесь деревяний дід і прадід були чумаками а чумаки не любили заліза бо воно казали притягає грім. (О.Довженко.)

 

 

 

Вправа 5. Прочитайте речення, з’ясуйте, зі скількох частин вони

складаються. Перепишіть, поставивши необхідні розділові знаки.

Встановіть умови, коли розділовий знак не потрібен.

  I. 1. Він шукав. Придивлявся до облич що миготіли перед очима ходив довго з вулиці на вулицю і дріж проходила йому по тілу коли візники гукали на нього або дзвоник трамваю несподівано гримів йому коло вуха (В. Підмогильний).

 2. І хоч тепер уже лягла утома і борозни прорізали чоло я все ж радий що кожну кому в своїх піснях я напоїв теплом  (Д. Фальківський). 3. Щоразу коли погляд ваш зупиняється на пам’ятникові Лесі Українки в Києві чи коли ви зупинитесь в алеї придніпровського парку неминуче мабуть подумається вам є в цих прекрасних образах щось і від неї самої від авторки від натхненної

жінки-митця Галини Кальченко (О. Гончар).

  II. 1. Шаптала спинився на березі та почав стежити як борються на

небі яскраві фарби гарячого сонця з прийдешньою пітьмою як сірішає Дніпро і гудки пароплавів зовсім низько стеляться над водою (В. Підмогильний). 2. Всім відомо куди він звик ходити і де він лиха набирався (Л. Глібов). 3. Коли все затихло і згасла церква темним дозорцем лишилась на порозі степу Шаптала відчув свою самотність і свідомість її залила йому душу теплом

(В. Підмогильний). 4. Я люблю коли в листя зелене дерева одягає весна і

під вітром хитаються клени і співає в квітках далина (В. Сосюра).

 

 

Вправа 6. Прочитайте речення, з’ясуйте, зі скількох частин вони

складаються, перепишіть, ставлячи необхідні розділові знаки.

Поясніть уживання коми між двома сполучниками.

1. Сотники знали що коли Наливайко починає про гречану кашу й

овес то щось має бути або ж похід або ж бій (М. Вінграновський).

2. Сонце уже стояло в полудні і припікало так що поки вийшли за вал у

поле добряче впріли і потомилися (В. Шевчук). 3. Концерти неначебто

втихомирювали його і що могутніше гули інструменти що могутніше

шаленів оркестр то спокійнішим ставав Данько (І. Сенченко). 4. Мені

мабуть не докучить нагадувати що хто не знає свого минулого той не

вартий свого майбутнього (М. Рильський). 5. Соломія міркувала що коли

брати у ліву руку плавні мусять швидко скінчитися бо в той бік вони

простяглись недалеко (М. Коцюбинський).

 

 

 

Питання для самоконтролю

1. Що називають складними синтаксичними конструкціями?

2. Від чого залежить вживання розділових знаків у складних синтаксичних

конструкціях?

3. Як розставляються розділові знаки при збігу двох сполучників?

4. Коли не ставиться кома у складних синтаксичних конструкціях?

5. У чому особливості вживання коми при збігу сполучників підрядності?

 

Категорія: Лекції ІІ курс | Додав: pletunya1 (2019-01-09)
Переглядів: 2582 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz