Меню сайту

Категорії розділу
Лекції ІІ курс [17]
Лекції І курс [26]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Пунктограми у складнопідрядному реченні.

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (32.0 Kb) ]

 

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В СКЛАДНОПІДРЯДНОМУ  РЕЧЕННІ

 

Вправа 1. Прочитати речення, довести, що вони є сполучниковими складнопідрядними. Визначити в кожному головну та підрядну частини.

 

    Як ти біді піддався, то мала сила в тебе. (З Біблії.)  Як мала у тебе сила, то з гуртом єднайся ти. (Б.Грінченко.) Ми спроможні  зрушить гори, якщо силами зберемось. (В.Климентовська.) Тьму світло переможе, щоб не було негод! (В.Сосюра.) Ми дієм залежно від того, яке у нас небо душі. (Л.Закордонець.)

 

Якщо частини складного сполучникового речення є синтаксично нерівноправними, причому одна частина (підрядне речення) підпорядковується другій (головному реченню) і поєднана з ним сполучником підрядності або сполучним словом (у ролі сполучних слів вживаються  займенники та прислівники; вони є членами підрядного речення), таке речення називається складнопідрядним. Між головною й підрядною (їх може бути одна, дві або більше) частинами складнопідрядного речення ставиться кома (рідко – тире).

Кома ставиться між підрядною і головною частиною складнопідрядного  речення, якщо  підрядна частина стоїть після головної: Говоріть, як колись вас навчала матуся. (О.Лупій.); перед нею: Коли виходив я із хати до школи, замість букваря на стіл мені поклала мати старенький томик Кобзаря. (В.Шкода.) І хоч дивується чоловік, а обличчя його сміється. (М.Стельмах.) або всередині головної частини: Той ліс, що я дитиною садив, гуде й шумить на кам’янім узгір’ї. (Д.Павличко.) “Демократизм”, що з хамством нашим зрісся, не виведе нас з нетрів на узлісся. (Олександр Олесь.).

Якщо підрядна  частина складається  тільки з одного відносного слова або словосполучення, від головної частини воно  комою не відділяється: Не питають, чи швидко зроблено, а питають як. Не відчиняй дверей, як не знаєш кому. Розповідає, що били, та не розказує  чому. (Нар.творч.)

Якщо ж при відносному слові є інше слово або при ньому є частка,  кома ставиться: Прийшов хтось, узяв щось, пішов кудись, а я за ним, та не знаю, за ким. (Нар.творч.)

 

 

Пунктограма: кома між частинами складнопідрядного речення

 

Вправа 2. Переписати речення. В кожному підкреслити граматичні основи, визначити головну й підрядну частини. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

 

          І. Благословенна та ясна година, коли дитя читає “Кобзаря”. (Д.Павличко.) Не можна любити народів других, коли ти не любиш Вкраїни. (В.Сосюра.) Народе мій, як добре те, що ти у мене є на світі. (М.Вінграновський.) Є така країна Україна, де мені судилося зрости. (А.Камінчук.) Із гордістю сина кажу я про те, що мати мені Україна. (М.Луків.) Навіть коли ми малі й нікчемні для самих себе, то ж однаково великі своїми предками. (П.Загребельний.) Тільки зрадникам дається воля вибирати  собі батьківщину, бо в них відібрана память. (Р.Іваничук.) Коли народ втрачає память, все починається з нуля. (В.Черепков.) Повертаймось до шляхів, де батьки ходили. (О.Лупій.) Я син землі, що родить хліб і мрію. (Д.Павличко.) Я вірю в народ, що живе на Дніпрі, у сили його нездоланні. (М.Луків.) Все найсвятіше, що в душі тримаю, - моя Вітчизна рідна, дорога. (Т.Севернюк.) За інших і не гірші, і не кращі, встаєм до світла, світові на подив, в нащадках воскресаєм, бо живучі. (В.Бровченко.)

ІІ. Рідну пісню треба захищати так, як захищають рідний край. (І.Колодій.) А доки є пісня, нікому не вдасться захмарити  небо моєї душі. (Т.Севернюк.) Я лише знаю, що без свого рідного слова ми  залишимося німим бидлом. (Р.Іваничук.) І той любовю повниться до світу, хто рідну землю має під ногами. (М.Вінграновський.) Здається, само небо, якби упало на наші плечі, не було б таке тяжке, як та неправда та наруга, котру ми терпимо від кожного! (Панас Мирний.) То, може, Україна не пропаща, хоч  воріженькам знову несть числа? (В.Бровченко.) Зазираючи у майбутнє, осмислюючи сучасне,  ми не в праві забувати про минуле, хоч яким би важким воно було. (О.Гончар.) Повік не постаріє серце кобзи, як житиме хоча б один кобзар. (І.Редчиць.) Не раз, не два  мене чуття могутнє  вело складать про дні минулі спів, щоб був яснішим рух наш у майбутнє. (В.Сосюра.) Як би твої очі не  манили зваби, не чини ніколи Батьківщині зради. (Л.Диркавець.)  Не потурай, коли дороги твої – у соромі і злі. (В.Стус.) Не вибігай із хати в бурю, не вдавай сміливця, коли онучу носиш за ребром. Якщо в душі твоїй вгніздився ляк, ти згинеш  у темнотах, як світляк. (Д.Павличко.) Духовність – то як озонова пелюстка, що так бережно огортає планету і не дає зруйнувати життя. (О.Гончар.)

 

Вправа 3. Переписати, розставляючи пропущені розділові знаки. Позначити в реченнях пунктограму “кома між частинами складнопідрядного речення”.

 

         І. І все росте в душі моїй надія що доля усміхнеться ще мені. (М.Зеров.) Не так вже далеко до тої гори, куди все життя ми йшли. (Т.Севернюк.) Тепер на Вкраїні усе так перевернулось переплуталось і перемішалось що навпростець нікуди не проїдеш. (П.Куліш.) Все не те коли нема любові. (Д.Павличко.) Невесело на світі жить коли нема кого любить. (Т.Шевченко.) Хто нічого не мав той не відає остраху втрати. Хто нікого не грів той і сам не пізнає тепла. (Т.Севернюк.) Вогонь не загаса бо ти пильнуєш жар. (Г.Кирпа.) Крихка надія на добро у світі де править словоблуд і гаманець. (Т.Севернюк.) Допоки в серці жевріє надія живе людина думає і діє. (К.Лесьєв-Лесь.)  Коли міняються епохи не можеш ти незмінним буть. (В.Сосюра.) Талан  не птах що прилітає зненацька. (Нар.творч.)  І серце бється наче птиця якій ніколи не злетіть. (В.Черепков.) Прекрасна мить коли людина людина птицею стає! (В.Сосюра.) І певен я що правда візьме гору. (М.Зеров.) Дай Боже довше витись стежці де люди з правдою ідуть. (В.Черепков.) Брехня жене у нетрі непролазні де повзають гидкі отруйні плазні. (Д.Павличко.) Не мовчи коли гордо пишаючись велегласно брехня гомонить. (І.Франко.) Діла твої тоді нетлінні коли в душі нема іржі. (В.Грінчак.) Розчарування це та сокира що часто обтинає людині крила. (А.Шевченко.)

         ІІ. До звірів і птаства тоді я прихильна коли вони вільні. (Л.Голота.) Ми малими щоб нарвати квіту по найтонших дряпались гілках. (В.Климентовська.) Вона охопила руками черешню чуючи як стукіт серця обзивається в деревині. (М.Стельмах.) Здалось мені що плакала бджола в святково-золотистому корсеті. (О.Ющенко.) Коли ти підстелиш останнього крижня небо не витримає небо впаде. (І.Драч.) Повертаймось до джерел із яких одвіку в сяєві сріблястих пер свіжу воду пє орел. (О.Лупій.) Хай залізний цей шолом стане ластівці кублом щоб тут весняного дня цвірінчало пташеня. (П.Флемінг1.) На хутірцях біля незрушних плес що спокій віддзеркалюють небес душі торкає в повечір’ї м’ята. (Р.Качурівський.) Із містечка де в Ікопоть верби вплелись де живі ще фортеці потрощені стіни ті що славу Хмельницького чули колись я приїхала вчитися на Буковину. (Т.Севернюк.) 

 

Вправа 4. Переписати речення, підкреслити в них усі члени речення. Вказати вжиті в реченнях фразеологізми, розкрити значення кожного. Які з фразеологізмів є перефразованими?

 

Попокрутить тебе, поповертить, зажене, де й Макар не бував. (Д.Фальківський.) Ми з дороги правди не звертали, хоч не раз були і під конем. (П.Перебийніс.) Документи різні підготуйте, щоб і комар носа не підточив. (М.Стельмах.) І людина, чиє життя завжди схоже на життя сізіфове, має подякувати вічно молодій природі за її вічно молоду  віру й надію, за те щасливе натхнення, яким вона наділяє й людину. (Є.Гуцало.) Ще півні не розбудять  останнє світання отерпле, коли я  підніматиму якір свого корабля. (Й.Бухбіндер.) Коли ти маєш перли, то й розум май і перед свинями не розкидай. (Л.Глібов.) Де там уже про що інше думати, як роботи повні руки? (Панас Мирний.)

 

 

Якщо підрядне речення приєднане до головного складним сполучником  підрядності  тому що, через те що,  завдяки тому що,  незважаючи на те що,  дарма що,  внаслідок того що,  в міру того як, перед тим як,  так що  кома ставиться один раз: Летимо, дарма що ноги міцно вяже нам трава. (А.Кичинський.)

 

 

Вправа 5. Прочитати. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

 

  Час – найлютіший кат якраз тому, що він – найгуманніший лікар. (В.Пахаренко.) До Броварника назавжди прилипло прізвисько Соняшник, дарма що носив він на голові уже не золото кучерів, а зимову наморозь. (М.Стельмах.) На небі сонце сміялося так,  що не відповісти йому усмішкою було б просто нечемно. (О.Іваненко.) Листя горобини  з зеленого стало жовтим, а подекуди і червоним, так що його важко було відрізнити від ягід. (В.Гжицький.) А через те що тут у родинах водиться не тільки по шестеро, а й по шістнадцятеро дітей, то в нас ще й досі село Теси називають Китаєм. (М.Стельмах.)

 

Між однорідними підрядними реченнями, не поєднаними сполучниками, ставиться кома: Пожди, моє серце, пожди, допоки  повстане  руїна, допоки кайданів сліди не скине з душі Україна. (Д.Павличко.)

Між однорідними підрядними реченнями, поєднаними неповторюваними  єднальними або розділовими  сполучниками, кома не ставиться: У природі ніч існує  для того, щоб  у тиші росло усяке зілля і відпочивала  людина. (М.Стельмах.) Мені здається, що розвидняється і я все вже проспав. (О.Гончар.)

Між  однорідними підрядними реченнями, поєднаними  повторюваними сполучниками,  кома ставиться, проте перше підрядне від  головного комою не відділяється: Діти так і не змогли дізнатися ні хто він, ні де він жив, ні як його звали. (О.Гончар.) 

 

Вправа 6. Переписати, розставляючи розділові знаки. У кожному з речень підкреслити граматичні основи.

 

       Жити треба так ніби тебе завжди бачать люди і твоє серце прозоре. (О.Духнович.) Невже так може вимізерніти людина що їй і земля на якій вона народилася і з якої вона їсть хліб пахне червою? (М.Стельмах.) Ніколи не треба забувати про своє призначення і завжди пам’ятати що митці покликані народом для того аби показувати світові  насамперед що життя прекрасне і  само по собі воно є найбільшим і найвеличнішим з усіх мислимих благ. (О.Довженко.)

 

 

Іноді між частинами складнопідрядного речення ставиться тире.  Це робиться для інтонаційного виділення підрядного речення, що стоїть перед головним: Де був пісок – там простяглися луки. Де був окоп – там колосіння нив. (Г.Кривда.) Хоча не пить з лиця водилюблю красивих. (В.Черепков.)  Як годен – то прийми. Як можешзрозумій. (Н.Поклад.) Якщо в кумирів наших і вождів знов загострилося хронічне рабство – плодів із незалежності не ждім. (Г.Паламарчук.)

При вимовлянні таких складнопідрядних речень між їх частинами робиться пауза.

 

Вправа 7. Прочитати речення. Обґрунтувати вживання тире. Прочитати речення, дотримуючи правильної інтонації.

 

Як заспіваємо, бувало, удвох – аж стіни слухають. (Панас Мирний.) Де вона тих пісень навчилася – Бог її святий знає. (Б.Грінченко.) Хто кого покохає – Уляна перша знає.  (Панас Мирний.) Ганна як гляне – усяк зів’яне. (С.Йовенко.) Гляне було Мартуня – так з очей у неї аж іскри летять. (О.Кониський.) Нехай лютують морози – у неї в серці  весняні квіти процвітатимуть. (П.Куліш.) Як наділа ще Килина черевички-сапянці – картина, а не людина! (Панас Мирний.)

 

 

Серед складнопідрядних речень з кількома підрядними розрізняють такі:

1. Конструкції  з паралельною підрядністю (супідрядністю):  Коли чую слово “Батьківщина”, то відразу бачиться мені вулиця у вишнях і хатина, де герань у кожному вікні. (Н.Коломієць.) У таких конструкціях всі підрядні речення  однакові за значенням і відносяться  до того  самого слова головної частини або до головної частини в цілому.

2.Конструкції з послідовною (ступеневою) підрядністю:  У таких реченнях підрядні утворюють ланцюг: Рвучись у Всесвіт, не плюймо в колодязь, з якого доведеться пити, коли, протверезівши у гонитві за жар-птицею модерну, повернемося до справжнього розуміння розбурханого світу і забутої людини в ньому. (О.Сизоненко.) перше відноситься до головного,  друге до першого підрядного і т.д.

3.Конструкції, що об’єднують  у собі супідрядність і послідовну підрядність: Як плинуть з джерел невідомі потоки, зливаючись в повний  снаги океан, так плинуть  поетові помисли, поки не зіллються в море, що зветься роман. (Л.Первомайський.)

Між частинами   складнопідрядних речень з кількома підрядними ставляться коми.

Після групи  підрядних речень, якщо треба показати,  що складне речення логічно розпадається на дві частини,  може ставитись кома й тире: Хто спить, хто не спить, - покорись темній силі! (Леся Українка.) Коли невірний друг тихенько зрадить, коли немає ради і розради, коли усі вже спалено мости, - я вистою, бо є у мене ти. (П.Перебийніс.)

 

 

Вправа 8. Прочитати речення. Визначити з-поміж них складнопідрядні речення з паралельною підрядністю, з послідовною підрядністю та речення, що об’єднують обидва типи підрядності. Обґрунтувати вживання розділових знаків. Накреслити схему останнього речення.

 

1.Життя карає неодмінно за кожен гріх, за хибний крок, поки збагнеш, що не година, а все життя – один урок. (В.Черепков.) 2.Коли б не ліс, не знали б ми про те, що є фіалка й пролісок на світі, як у маю конвалія цвіте – найкраща, найніжніша поміж квітів. (М.Познанська.) 3.А там, де камінь брилами тісниться, куди сто літ не залітала птиця, де навіть дикі терни й будяки  не сміють виростать між урвищ і каміння,  квітка та всьому наперекір там зацвіла і золотим проміннями сяйнула з диких скель і чорних гір. (Л.Забашта.) 4.Коли на зиму птиці відлітають, чомусь вони щороку повертають, здолавши даль і натомивши крила, на землю ту,  яка їх породила? 5. Коли Вкраїну люди покидають, хіба вони не відають, не знають, що за морями відшукати щастя, лишивши рідну вотчину, не вдасться? (М.Луків.) Коли в юрбі шляхетності не губиш, а бувши з королями  - простоти, коли ні враг, ні друг, котрого любиш, нічим тобі не можуть дорікти, коли ти знаєш ціну щохвилини, коли від неї геть усе береш, тоді я певен, що ти є людина і землю ти своєю назвеш. (Р.Кіплінг.)1

 

Сурядно-підрядні синтаксичні конструкції  зустрічаються переважно в текстах художнього стилю: А Мати Божа дивиться з-за хмар на все живе, що зводиться з руїни, і встав з могили наш святий Кобзар благословити думу України. (А.М’ястківський.) Коли б ми здружені були, як мати і слухняні діти, жили б ми вільні, наче вітер, і не було б на нас хули, що малороси ми, хохли. (М.Кондратенко.)

 

 

Вправа 9. Переписати речення, підкреслити в кожному граматичні основи. Зясувати вид звязку між частинами складних речень. Обґрунтувати вживання розділових знаків.

 

        На тлі безладдя та незгод тривалий час помітно дуже, хто знову дурить свій народ, а хто йому нелегко служить. (В.Пугач.)  “Трудилось” ДПУ щодня в ім’я диктату, і смерть косила всіх, хто мав маленьке “я”. (Р.Качурівський.) У нас такі вже соромливі гени, що Йван Пулюй ікс-променя приборкав, а люд віками ходить до Рентгена. (В.Бровченко.) Скажи мені, хто твій спонсор, і я скажу, хто ти. (О.Перлюк.) Та рими римувать – нехитра штука, але тоді почнеться справжня мука, коли гаряча правда забринить. (А.Малишко.) Холонуть і смутніють далі, і, де шепталася трава, вітри за літом у печалі цілують голі дерева. (В.Сосюра.)

 

 

Вправа 10.  За поданими схемами скласти й записати  сурядно-підрядні синтаксичні конструкції.

 

________ , і _________ ,  якщо  (          ) .

 

Коли (        ), _________ , але _________ .

 

_________ , так що  (            ), та ________ .

 

 

 

 

 

Питання для самоконтролю

1. Яке речення називається складнопідрядним?

2. У якій позиції може стояти підрядна частина?

3. Якими засобами зв’язку приєднується підрядна частина до головної?

4. Назвіть особливості вживання коми при складених сполучниках.

5. Чому потрібно розрізняти складений сполучник ТАК ЩО?

6. У яких випадках перед сполучниками підрядності не ставиться кома?

7. Коли в складнопідрядному реченні ставимо тире?

8. Назвіть особливості вживання розділових знаків у підрядних реченнях з кількома підрядними.

 

 

 

 

 

 

 

1  Переклад з німецької Г.Кочура.

1 Переклад В.Стуса.

Категорія: Лекції ІІ курс | Додав: pletunya1 (2019-01-10)
Переглядів: 1766 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz