Меню сайту

Категорії розділу
Лекції ІІ курс [17]
Лекції І курс [26]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Сприймання чужого мовлення Створення власних висловлювань. Діалогічне мовлення

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (18.0 Kb) ]

 

СТВОРЕННЯ ВЛАСНИХ ВИСЛОВЛЮВАНЬ

Ви - сучасний студент, а тому в умовах інноваційного навчання вам доводиться все частіше зустрічатися з потребою висловлювати власні міркування на ту чи іншу тему в розрізі навчальної дисципліни. Пам’ятайте, що висловлювання не повинні являти собою відірвані один від одного окремі речення, не підтверджені доказами, прикладами. Адже висловлювання - це насамперед зв’язне письмове чи усне повідомлення, що характеризується змістовою і структурною цілісністю, завершеністю, орієнтацією автора на певного адресата.

Отже, текст висловлювання - це змістова єдність вищого порядку, ніж речення, в ній можливе панорамне розгортання думок, більший обсяг інформації. Для того щоб думки набули вигляду зв’язного повідомлення, вони мають бути об’єднані однією темою, яка й формує зміст тексту, визначає його структуру, тобто композицію. А структура тексту - це вступ, основна частина, висновок. Важливо, аби всі ваші думки (й у вступі, й в основній частині, й у висновках) мали між собою логічний зв’язок, який у тексті реалізується граматично.

Думки, знання, спостереження, споглядання, емоції можуть виражатися вербально - словами, об’єднаними у зв’язний текст.

Залежно від характеру викладу думок (тобто мовлення) текст має такі

різновиди: роздум, розповідь, опис.

Як відомо, роздум - такий тип мовлення, який передає хід міркувань мовця, його ставлення до світу, до людей, певних явищ, дій, враження від них. У роздумах відтворюються не лише вербальні здібності мовця, а й його інтелект, обізнаність, психологічні характеристики. Як правило, роздум має внутрішню та зовнішню мотивацію, яка стає приводом до міркування (наприклад, якийсь

життєвий факт чи подія, прочитана книга чи зустріч із непересічною

людиною й ін). Для написання власного повідомлення (висловлювання), яке б

відповідало логічним, змістовим, композиційним вимогам, треба зрозуміти принципи творення тексту. У висловлюванні, яке ви пишете чи у формі навчального твору на будь-яку літературну тему, чи у формі власного роздуму, чи репортажу, нарису тощо, завжди має бути проблема - соціальна, психологічна й ін. Саму постановку проблеми, її формулювання висловлюєте у тезі, яка є важливим змістовим, композиційним, логічним ланцюгом розвитку думки.

Теза - коротко сформульована провідна думка твору, статті, доповіді, правильність якої необхідно довести. У тезі ви презентуєте гіпотезу висловлення проблеми, тож саме теза є відправним пунктом ваших міркувань. Щоб шлях розгортання думки, її аргументації та резюмування був правильним, слід чітко сформулювати тезу, виголосивши таким чином проблему. Найчастіше теза складається з одного речення, у якому актуалізовано окреслено проблему, яку слід розгорнути, прокоментувати, а власну позицію аргументувати вдало дібраним і застосованим доказовим матеріалом.

Аргументація має бути переконливою і спиратися на такі рівні: логічність доказів та послідовність їх мовної презентації, доречність аргументів, їх життєвість (тобто конкретність, а не абстрактність) та різноманітність.

Важливим засобом аргументування є приклади з творів художньої

літератури, історичні факти, власний досвід. Однак варто розуміти, що

сила цих прикладів не однозначна; більшої уваги у переконанні мають

факти з історії чи життя відомих історичних осіб, які є частиною

загального історичного досвіду людства. Залучення до засобів

аргументації прикладів із художньої літератури збагачує міркування,

підсилює авторську позицію і характеризує вас як вдумливого,

розумного читача, обізнаного зі світовою літературою як мистецтвом

слова. Однак не всі пам’ятають зміст творів, знають літературних героїв

та їх творців-авторів. Вдало дібрані аргументи з історичного минулого або сьогодення, з творів художньої літератури чи власного життєвого досвіду

допоможуть переконати читача в правомірності ваших думок і засвідчать рівень вашої вікової, суспільної та громадянської компетентності. Варто ретельно продумати, наскільки застосований вами аргумент виконує покладене на нього смислове навантаження і логічно вписується у хід вашого міркування.

Логічність дуже важлива у викладі нашої точки зору й у переконанні опонента в її слушності. Логічність виявляється у композиційному структуруванні етапів

розгортання думки, послідовному викладі власних міркувань і

наведених аргументів, у дотриманні причинно-наслідкових зв’язків між

попередньою та наступною думкою, доречністю використаних фактів,

їх смисловою мотивацією. Саме логіка торує шлях до оптимального розуміння думки мовця, зумовлює прийняття, а нелогічність - неприйняття його позиції.

Окрім логічності важливим змістовим організатором тексту є послідовність викладу думок, яка реалізується дотриманням смислових зв’язків між попереднім і наступним реченнями. При цьому попереднє речення, як правило, є смисловим підґрунтям для подальшого розгортання думки. Допомагають логічно й послідовно передати в тексті хід ваших думок як автора вставні слова й словосполучення, які уможливлюють виявлення власної констатуючої

(на мою думку; я вважаю; як мені здається та ін.) й емоційної (на

щастя; на радість; на жаль; як не прикро) позиції автора, визначають

черговість застосованих аргументів (по-перше; по-друге, у першому

випадку; з одного боку; з другого боку).

Висновок, як правило, конкретніший ніж теза, яка пропонує гіпотезу вирішення проблеми, абстрактно окреслюючи її ідею. У висновку резюмується чітка позиція автора щодо гіпотетичного розв’язання поставленого питання, і ця позиція є наслідком усього міркування, пошуку потрібної мисленнєвої константи, яка й конкретизується висновком. Допомагають оформити висновок такі слова і вирази: отже; тож; що ж; як бачимо; підводячи підсумки; з

огляду на сказане; обміркувавши проблему тощо. Зверніть увагу на те,

що кожен висновок чітко акцентує позицію автора, навіть якщо

проблема неоднозначна і знайти її розв’язання складно. Висновок,

якщо він: 1) сформульований грамотно й конкретно; 2) послідовно

випливає із попередніх міркувань; 3) логічно пов’язаний із висунутою

тезою, - свідчить про ваше вміння конструювати мислення і, відповідно, мовити за законами логіки, послідовності, змістовності. А також демонструє навички структурування думки, вміння побачити головне і другорядне, знайти раціональну зернину в обдумуванні поставленої проблеми. Якщо при виконанні творчого завдання ви максимально виявили всі мовленнєві компетенції, були логічні, послідовні та переконливі у доборі аргументів, завершили міркування умотивованим висновком і при цьому засвідчили орфографічну та пунктуаційну грамотність, лексичну, граматичну, стилістичну вправність, то ви неодмінно отримаєте високий бал оцінювання.

(З інтернет-ресурсів)

 

 

Завдання до теми

Написати твір-роздум на одну із запропонованих тем:

• Найвища нагорода - корисним буть народу.

• Яке воно - щастя?

• Не обіцяй в біді згадати друга, а просто другом будь йому завжди

(М.Карпенко).

• Чим я можу прислужитись Україні?

• Стоїш високо - не будь гордим, стоїш низько - не гнися (Нар. те.).

Категорія: Лекції ІІ курс | Додав: pletunya1 (2019-01-09)
Переглядів: 635 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz