Меню сайту

Категорії розділу
Лекції ІІ курс [17]
Лекції І курс [26]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Складні випадки правопису слів зі спрощенням в групах приголосних.

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (18,0 Кb) ]

Складні випадки правопису слів з спрощенням в групах приголосних

Спрощення – явище усного мовлення, воно забезпечує  милозвучність.   Основою для написання слів, у яких відбувається спрощення, є їхня вимова .

У групах приголосних –ждн-, -здн-, -стн-, -стл-   у  вимові  приголосні  [д] і [т] випадають: радісний (хоч радість), персні (хоч перстень), тижневий, тижні (хоч  тиждень).

У групі приголосних –слн- випадає звук ]: масний  (хоч масло), навмисне (хоч мислити). У групі приголосних  -рдц-  випадає звук [д]: серце (хоч сердець, серденько)

У зазначених випадках  результат спрощення позначається на письмі. Не позначається спрощення на написанні слів  шістнадцять, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, зап’ястний, надкістниця, хворостняк.

При вимові  прикметників, утворених від іншомовних  слів з кінцевим  ст звук [т] здебільшого випадає, проте на письмі літера т зберігається: контраст – контрастний, баласт – баластний, аванпост – аванпостний.

 

 

Питання для самоконтролю

 

1. Чому в українській мові відбувається спрощення в групах приголосних?

2. У яких групах приголосних відбувається спрощення? Наведіть

приклади.

3. У яких випадках спрощення не відбувається? Наведіть приклади.

4. Проаналізуйте написання слів: щасливий - пестливий, свиснути -

пискнути, пристрасний - парламентський, улесливий - хвастливий,

захисник - випускник.

 

 

 

ВПРАВИ

  1. Від поданих  іменників утворити прикметники. Групи приголосних, у яких відбулося спрощення, підкреслити.

Зразок. Кількість – кількісний.

 

Якість, користь, проїзд, совість, доблесть, заздрість, піст, масло, пристрасть, ненависть, щастя, швидкість.

 

  1. Переписати, вставляючи на місці крапок, де це потрібно, пропущену літеру.

 

І. Форпос..ний, захис..ний, компос..ний, діяльніс..ний, правозахис..ник, бурвіс..ник, прихвос..ні, глуз..ливий, оповіс..ник, шіс..надцять, боліс..ний, заздріс..ний, шелес..не, блис..нути, вільгіс..ний, сер..це, кіс..лявий, пес..ливий.

ІІ. Страс..ний тиждень, водохрес..ні морози, ус..ний епос, доблес..ний воїн, улес..ливий ворог, почес..не звання, швидкіс..не шосе, облас..ний архів, виїз..на нарада, кількіс..ний склад, вартіс..ний захід, особистіс..ний підхід, капос..на лисиця, аванпос..ний загін, балас..ний запас, контекс..ні синоніми, контрас..ні кольори, компас..ні карти  портулани.

 

  1. Переписати, вставляючи, де  потрібно, пропущені букви.

 

Праця корис..ніша за будь-які ліки. Корис..ливість збагачує заздрістю. Чес..на праця щастя приносить. Без труда щас..ливий тільки лінивий.  На грубе слово не зважай, на улес..ливе – не здавайся. Не пнись бути найвищим, а вчись бути корис..ним. Хто піз..но встає, тому хліба не стає. Нате й мою сироватку, щоб моя була мас..ниця. Запас..ливий вартий багатого. Образилось порося на  піс..ного карася. Як труд радіс..ний, то життя не гірке. Жито два тиж..ні зеленіє, а два – колоситься. Хрус..нуло, як горіх, шус..нуло, як у міх. І з кукурудзяного поля можлива щас..лива доля. Без обережності й мудрість беззахис..на. Без сокири по дрова піти – один хворос..няк принести.  З кіс..лявої рибки несмачна юшка. Коли вуха відморозив, шапку надівати піз..но.  Погане дерево зліс..но й тесати. Захис..на смуга – не треба й друга.

Народна творчість.

4. Вставте, де треба, пропущені букви т, д, к. Слова запишіть у дві колонки: 1) у які не вставляли букв; 2) у які ставили пропущені букви.

Швидкіс. .ний, якісн..ий, улес..ливий, осві..читися, хвас..ливий, контрас..ний, щас..ливий, блис..нути, агентство, волейболіс..ці, заїз..ний, іж..жу, учас..ник, заздріс..ний, ус..ний, випус..ний, стис..нути, ЩОТИЖ ..Н Я , студентський, студен..ство, ОЧИС..НИЙ, скатер..ка, буревіс..ник, п’ятдесят.

 

У кожному слові підкресліть друїу від початку букву. З них складеться

кінцівка вислову В. В. Сухомлинського «Дорожить людина тим, у що вона...»

 

5. Назвіть слова, від яких утворено наведені приклади. Визначте в них групи приголосних звуків, у яких відбулося спрощення. Як це передано на письмі?

Журналістський, абонентський, роз’їзний, ненависний, тиснути, корисний, радісний, совісний, послати, захисний, хруснути, безжалісний, масний, шелесне, власний, цілісний, тижня, міський, пристрасний, ремісник, активістці, альпіністці, парламентський, ад’ютантський, індивідуалістський, інтелігентський.

 

6. Від поданих іменників утворіть прикметники, запишіть їх. Поясніть орфограми.

  I. Екстреміст, гігант, студент, баласт, щастя, честь, радість,

кількість, кореспондент, вартість, публіцист, ненависть, захист,

компост, совість, проїзд, пропагандист, президент, кар’єрист, жалість.

  II. Альпініст, випуск, аспірант, область, форпост, пристрасть,

контраст, почесть, якість, цілість, злість, користь, хвастати, інтелігент,

дилетант, перехрестя, очистити, швидкість, тиждень, лестощі.

Категорія: Лекції І курс | Додав: pletunya1 (2019-01-07)
Переглядів: 2548 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz