Меню сайту

Категорії розділу
Лекції ІІ курс [17]
Лекції І курс [26]

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 85

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Стилістичне забарвлення граматичних понять і граматичних форм. Поняття роду, числа. Власні і загальні назви. Ступені порівняння (2)

[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (778,0 Кb) ]

ОСОБЛИВОСТІ ТВОРЕННЯ СТУПЕНІВ

ПОРІВНЯННЯ ПРИКМЕТНИКІВ

 

Прикметник - це повнозначна змінна частина мови, яка виражає ознаку або властивість предмета й відповідає на питання який? яка? яке? чий? чия? чиє?

За своєю здатністю виражати ознаки предмета безпосередньо або через відношення його до іншого предмета чи особи прикметники поділяться на три розряди: якісні, відносні, присвійні.

 

 

 

 

 

Якісні прикметники можуть мати ступені порівняння, тобто вияв ознаки в предметі різною мірою. Розрізняють два ступені порівняння: вищий і найвищий.

Вищий і найвищий ступені порівняння мають просту і складену форми, а найвищий - ще й складну форму.

 

 

Похожее изображение

 

1. Хіба є хто на світі крилатіший за людину? (О. Гончар). 2. Твій ранок, земле, все ясніший, все гарячіший розмах твій (М. Рильський). 3. Дорога до серця людського - найламкіша з доріг (В. Коломієць). 4. Що стрункіше від тополі? (П. Тичина). 5. Розмови ставали більш різнобарвні й розростались

 (М. Коцюбинський). 6. Внаслідок природного добору організми ставали більш пристосованими до навколишніх умов.

При творенні вищого ступеня порівняння прикметників можуть відбуватися зміни (подані нижче у таблиці).

Творення простої форми вищого ступеня порівняння

 

 

 

 

 

 

Похожее изображение

Найвища наука в житті - мудрість, а найвища мудрість бути добрим

(Г. Тютюнник). Краща за всіх на землі є лиш Батьківщина моя! (А. Малишко).

УВАГА! Треба уникати неправильного творення форм вищого і найвищого ступенів порівняння.

Стилістичною (граматичною) помилкою є:

• дублювання суфіксів -ш-, -іш- та слів більш, менш, найбільш, найменш;

творення складеної форми найвищого ступеня за допомогою слова самий.

> Ознайомтеся з таблицею і запам’ятайте випадки правильного вживання прикметників вищого і найвищого ступенів порівняння у

мовленні.

 

 

 

Потрібно пам’ятати, що не всі прикметники можуть мати ступені порівняння.

 

 

 

 

НЕ утворюють ступені порівняння

 

1. Прикметники з префіксами пре-, за-, над-, пра-, архі-, ультра-:

пречудовий, завеликий, заважкий, надзвичайний, прадавній, архіважливий, ультрафіолетовий.

2. Прикметники із суфіксами:

• юват- уват-), -ав- (-яв-), що виражають невелику міру якості:

холоднуватий, білуватий, жовтавий, чорнявий;

-еньк-, -есеньк -юсіньк-, -езн-, -енн-, що утворюють зменшувально-пестливі та згрубілі форми: глибоченький, малесенький, тонюсінький, дрібнюсінький, білесенький, величезний, старезний, здоровенний.

3. Прикметники, утворені складанням (і повторенням) основ:

жовтогарячий, темно-синій, білосніжний, білий білий.

4. Назви кольорів, що перейшли з розряду відносних прикметників:

кавовий, волошковий, каштановий, малиновий, салатовий, кремовий,

бурштиновий.

5. Назви мастей тварин: гнідий, вороний, сивий, буланий.

6. Назви, що означають абсолютний поріг ознаки (не підлягає кількісному виміру): німий, глухий, сліпий, кривий, босий, голий, мертвий, хворий, порожній, готовий.

 

 

Питання для самоконтролю

 

 

1. Яка частина мови називається прикметником?

2. Які граматичні ознаки властиві прикметнику?

3. Як поділяються прикметники за розрядами?

4. Яке значення виражають якісні прикметники?

5. Яке значення властиве відносним прикметникам?

6. Які прикметники називаються присвійними?

7. Які ступені порівняння мають прикметники? Назвіть їхні форми.

8. Як утворюються форми вищого ступеня порівняння?

9. Які зміни відбуваються при утворенні простої форми вищого

ступеня порівняння?

10. Назвіть особливості творення трьох форм найвищого ступеня

порівняння.

11. Яких помилок необхідно уникати при утворенні ступенів

порівняння?

12. Від яких якісних прикметників не утворюються ступені

порівняння?

 

 

 

 

 

Вправи до теми

 

Вправа 1. Перепишіть поданий уривок, вставляючи, де треба,м’який знак або апостроф. Визначте якісні, відносні й присвійні прикметники.

 

Не до сну сьогодні Вутан..ці. Непомітно вибравшись за табір, тінню

стоїть перед степом, підставивши нічному вітерцеві свої вишневі

рум..ян..ці. Далекі чабане..кі вогні самотн..о золотят..ся де-не-де.

Данькового нема з-поміж них. Сумно, темно у Вутан..чиних с..вітлицях.

Пусткою дихає степ. Не сріблит..ся над ним м..яке місячне сяйво.

На степовій могилі забовваніла якась висока постать. Може,

пан..с..кий об..їждчик задрімав у сідлі? Величезна кам..яна баба

зловісно випливла з темр..яви дівчині назустріч (О. Гончар).

 

Вправа 2. Перепишіть, вставляючи пропущені орфограми. Визначте розряди прикметників.

1. Що ни..е нахиляє спину твій рід під каменем тяжких турбот, то

ви..є право падає на сина: відстояти перед людьми народ (Б. Олійник).

2. Тут ось, зараз, над ставком дон..чина хата (О. Донченко). 3. Вона їхала на газиках, тряслась на дядьківських возах (П. Автомонов). 4. З лавки, угледівши мене, підв..лась здорове..а постать дядькова (М. Коцюбинський). 5. Артем підходить до столика з т..л..фонами в директорському кабінеті (В. Кучер).

6. Панас Максимович виголосив зі свого головиного місця: «Дорогі гості! Під пісню, кажуть, краще працюєт..ся і веселіше живет..ся» (В. Минко). І ось біля г..нералової палати знову стоїть вартовий (Ю. Яновський).

 

Вправа 3. Прочитайте. Визначте прикметники вищого і найвищого ступенів порівняння. Які з них утворені від прикметників з іншим коренем?

1. Із Каліфорнії секвоя - найбільше дерево Землі (М. Доленго). 2. Найгірше лихо, коли б’ються рідні брати (В. Шєлестюк). 3. Люди - прекрасні. Земля - мов казка. Кращого сонця ніде нема (В. Симоненко). 4. А у скарбниці людських почуттів найкращий скарб - повага до людини (Н. Забіла). 5. Відпливуть за обрій темні хмари, стане більший, веселіший день (О. Аупій). 6. Я вже не можу бути кращим, та гіршим теж не можу буть (В. Крищенко).

 

Вправа 4. Прочитайте прислів’я. Визначте прикметники вищого

та найвищого ступенів порівняння (просту і складену форми).

1. Як коротші кроки, то довше життя. 2. Найкраще зерно ховається на дно.

3. Каша смачніша від балачок. 4. Свій хліб більш ситний. 5. Людина міцніша за кремінь і слабша за мушку, б. З усієї рідні мати найбільш рідна. 7. Солодший за все плід праці. 8. З усіх скарбів найбільш цінним є молодість. (Нар. тв.).

 

Вправа 5. Прочитайте. Виберіть і запишіть лише прикметники

складеної форми найвищого ступеня порівняння.

Найдрібніший, найменш спритний, найбільш переконливий,

найдобріший, найлагідніший, найменш цікавий, найвитриваліший,

найстрункіший.

■ Поясніть, як утворюються проста і складена форми найвищого

ступеня порівняння прикметників.

■ 3 двома прикметниками найвищого ступеня порівняння складіть і

запишіть речення.

■ Поясніть значення фразеологізмів: іти шляхом найменшого опору; на

найвищій ноті.

 

Вправа 6. Утворіть від прикметників, де це можливо, ступені порівняння.

Сліпий, приємний, синій, гучний, красивий, м’який, високий,

глибокий, глухий, цікавий, білуватий, лисячий, надзвичайний, чорний,

товстий.

 

Вправа 7. Утворіть просту форму вищого і найвищого ступеня порівняння прикметників.

Гарний, добрий, малий, веселий, видний, дорогий, ясний, пахучий,

гіркий, далекий, низький, слизький, в’язкий, синій, високий, рідний,

милий, чистий, охайний.

 

Вправа 8. Утворіть складені форми вищого і найвищого ступенів порівняння прикметників.

Вдалий, освічений, досвідчений, талановитий, знайомий, відомий,

дотепний, рішучий, працьовитий, розумний, відданий, дужий,

байдужий, вологий, каламутний, клейкий.

 

Вправа 9. Взяті в дужки прикметники замініть прикметниками найвищого ступеня (простої форми).

1. Велика, (висока) з ідей - боротись за щастя людей (П. Тичина).

2. Сяють розсипи краплинок (чистої) води. 3. Першою (болючою)

втратою для Черниша була смерть Юрія Брянського. 4. З могутнім

будівничим гуркотом тепер пов’язувались усі (гарні) мрії Нателли. 5. Зоя

чула, як називав батько прізвища трактористів, він називав справді

(хороших) (3 тв. О. Гончара).

 

Вправа. 10. Перепишіть, вставте пропущені букви так, щоб

прикметники й прислівники мали форму вищого ступеня.

1. Найогидн..і очі порожні, найгрізн..е мовчить гроза, найнікчемн..і

дурні вельможні, найпідл..а брехлива сльоза. Найпрекрасн..а мати

щаслива, найсолод..і кохані вуста, найчист..а душа незрадлива,

найскладн..а людина проста (В. Симоненко). 2. Знай, що в світі найтя..е

- це серце носити студене! (М. Рильський). 3. Заздрість сліпа. І що

гостр..а вона, то ще більш сліпа (В. Козаченко). 4. Роса синіє, а не блище, темніє в шапликах вода, і в травах шурхає все бли..е глухої осені

хода (А. Первомайський). 5. Найдоро..е - люди вколо тебе (І. Жиленко).

6. Темнота ву..ала, ніби самі гори змикалися над головою (О. Гончар).

 

 

 

Вправа 11. Перепишіть, вставляючи пропущені букви так, щоб

прикметники й прислівники мали форму вищого або найвищого

ступенів.

1. Бережімо честь народу - найкоштовн.. у перлину (П. Тичина). 2. Найви..а краса - це краса вірності (О. Гончар). 3. Які алмази, перли чи смарагди доро..і нам від вірності і правди! (І. Кочерга). 4. Найбільше і найдоро..е добро в кожного народу - це його мова (Панас Мирний). 5. На світі той наймудр..ий, хто найду..е любить життя (В. Симоненко). 6. Все найдоро..е і найва..е попереду (О. Довженко). 7. Ростіть не гір..ими, а кра..ими за нас! (О. Гончар). 8. Що ни..е нахиляє спину твій рід під каменем тяжких турбот, то ви..е право падає на сина: відстояти перед людьми народ (Б. Олійник).

 

 

Вправа 12. Перепишіть, від поданих у дужках прикметників утворіть вищий або найвищий ступені порівняння.

1. Заздрість - (огидне) з усіх відчуттів (О. Яворська). 2. Затишна ясна долина (хороша) для спочину (Н. Забіла). 3. Які тобі, друже, які тобі, брате, (веселі) пісні? (А. Бортняк). 4. Для того, хто деревце посадив, земля стає і (близька), і рідніша (Е. Саталкіна). 5. Добре ім’я (дороге) за великі багатства, а доброзичливість цінніша за срібло та золото (3 Біблії). 6. Минає вічність, як тимчасовість, закон (високий) у серці - Совість (Т. Мельниченко).

Категорія: Лекції І курс | Додав: pletunya1 (2019-01-07)
Переглядів: 1584 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт

Пошук

...
Погода

ФОТОГАЛЕРЕЯ

 

ВІДЕОГАЛЕРЕЯ

 

ОСВІТЯНСЬКІ САЙТИ

 
Друзі сайту


Copyright MyCorp © 2024
uCoz