[Переглянути та завантажити повну версію матеріалу (36.0 Kb)]
[Переглянути та завантажити матеріал (16,0 Мb)]
Тема: Сенс життя і моє місце в ньому.
Мета: глибше ознайомити учнів з поняттям « сенс життя»; допомогти з’ясувати такі питання: для чого людина живе на Землі? що зробити для того, щоб життя було гарним?; виявити причини життєвих негараздів та шляхи їх усунення; Виховувати доброту,чесність, порядність. Закріпити уявлення учнів про моральні цінності людини, серед яких такі поняття, як сенс життя, щастя – головні на життєвому шляху молоді; розвивати вміння мислити, вирізняти істинні та хибні цілі в житті, сприймати людей такими, якими вони є; адаптувати учнів до умов сучасного суспільства.
Обладнання: картки із висловами про сенс життя; пелюстки квітки; фрагмент відеоролика.
Епіграф: «Пам'ятай! Життя — це дар, великий дар.
І хто його не цінує, той цього дарунка не заслуговує».
(Леонардо да Вінчі)
Ведучий1.
Життя одне — хто стане суперечить?
Людині в нім, як дереву, рости,
Щоб і тоді, коли настане вечір,
То вистачило думці чистоти!
А дні летять, неначе птахи в вирій,
Буває в них і лиха, і біди.
Та тільки той, хто в щастя завжди вірить.
Не губить душу в зимні холоди,
І той, хто віру не згубив.
Умів добро у людях вишукати,
Не марно вік на цій землі прожив
І має що нащадкам передати!
Викладач.
Найцінніше, що є у людини, - це її життя. Воно дається їй тільки раз і кожній – своє. Довге чи коротке, неповторне і звичне, радісне і сумне, солодке, як мед, і гірке, як полин, воно триває від народження і до смерті, і його не можна прожити двічі.
Таємниця життя… Вона хвилювала людей завжди з того часу, як вони усвідомили себе живими істотами. Чи має життя якусь мету і сенс, і в чому вони? Хто керує людським життям? Чи можна його зробити кращим і красивішим? Чи має людина право піти із життя або позбавити іншу людину? Ці й багато інших подібних питань у всі часи привертали увагу не тільки філософів, а й письменників, художників, учених і навіть пересічних людей — кожного, хто хоч раз замислювався над таємницею свого життя.
Існує дуже багато різних історичних концепцій — від Стародавньої Греції і до наших днів, — які пропонували різноманітні моделі сенсу життя виходячи із змісту загальнолюдських цінностей :
гедонізм ( від. грец.- насолода ) — сенс життя отримати максимум насолод ;
евдемонізм ( від. грец.- щастя ) — сенс життя в тому , щоб бути щасливим ;
утилітаризм ( від. лат.- користь) — сенс життя в прагненні до особистої вигоди і користь ;
прагматизм ( від. грец.- дію , практика ) — сенс життя пов'язується з багатством , прагненням до володіння речами , комфортом , престижем ;
корпоративізм ( від. лат.- об’єднання , співтовариство) — сенс життя пов'язується з спільністю інтересів обмеженого кола людей ,що переслідує приватні інтереси ;
перфекціонізм ( від. лат.- досконалість ) — сенс життя пов'язується з власним самовдосконаленням ;
гуманізм ( від. лат.- людяний) — сенс життя пов’язується зі служінням іншим людям , повагою до людської гідності і з турботою про благо людей.
Технологія «Мозковий штурм».
Ставиться проблема. На дошці записуються всі запропоновані варіанти рішення, обговорюються, вибираються кращі.
— Що для кожного з вас найцінніше в житті?
(родина, здоров'я, щастя,кохання ,гроші, друзі і т. д.)
Малюється квітка життя, вибираються основні поняття.
(Перегляд відео фрагменту про сенс життя думки перехожих)
Слово «життя» багатозначне. Воно охоплює різні сторони дійсності:
— суспільне, індивідуальне життя;
— матеріальне, духовне;
— щасливе, багате, праведне і т. д.
Життя людини неповторне і звичайне, радісне і сумне, повне переживань. Людей — мільйони, усі вони неповторні й несхожі. Вони, як зірки на небі, що горять незвичайним світлом.
Життя кожного — це дорога, якою тільки йому призначено пройти. І якою буде ця дорога залежить...
Від кого?
«Не витрачай час на міркування про те, що і заради чого робиться, тому що життя — це спектакль (драма), план якого складений Богом і не доступний людському розумові»,— сказав Марк Аврелій.
Але драма укладена не в неминучості долі для людини, а в силі або слабості характеру, здатності або нездатності реалізувати життєві можливості.
Ведучий 2:
Хто я?
Навіщо я прийшов в цей світ?
Куди іде моє життя?
Здавалося прості запитання, але дати відповідь все важче. Як же дізнатися, ким ми станемо? Вибрати собі образ життя, і, що це означає? Телебачення, реклами, журнали наводять нас на думку про те, що ми повинні бути красиві, багаті, успішні. Нам потрібно мати машину, дачу, роботу і фізичну досконалість. Тільки тоді ми можемо стати кимось.
Технологія «Вільний мікрофон».
Кожен бажаючий швидко і чітко висловлює свою думку.
Обговорюються питання. Після кожного робиться висновок.
— Чи може кожна людина жити так, як хоче? Що для цього потрібно?
Висновок. Людина може жити так, як хоче, тобто запланувати своє життя, поставити мету, вибрати шлях для її реалізації. Усе залежить від її характеру, сили волі. Необхідно вміти переборювати труднощі, мало одного бажання.. Необхідна праця, боротьба, сила волі, щоб досягти чого-небудь.
— Чи справедливе твердження: «Моє життя, як хочу, так і живу»?
Висновок. Потрібно пам'ятати, що живеш серед інших людей, поважати їхнє право на життя.
— Що важче: будувати життя чи пристосовуватися до нього?Висновок. Простіше пристосовуватися , але важливіше вибирати власний шлях
---- Що у вашому розумінні означає проявляти життєву позицію?
Висновок. Потрібно у своїх діях керуватись моральними принципами, не бути байдужим до свого життя та життя оточуючих.
- Чи має людина право піти з життя або позбавити його іншу людину?
Висновок. Ні. Всі негаразди, які трапляються у житті людини тимчасові, через деякий час все може змінитись,а життя у людини одне.
Викладач: Можливо, сенс життя у вірі?
Віра у Бога дає людині надію на майбутнє. Бог – у людині. Він є або нема. Але повна його відсутність – це великий крок назад і вниз. Але люди прийдуть до нього. До божественного в собі. Пропоную вам інтерв’ю із Блаженнішим Любомиром Гузаром, главою УГКЦ у 2005-2011 роках, духовним лідером для тисяч українців. Розмова про громадянське суспільство, молодь, цінності, актуальні для сучасного суспільства, про сенс життя.
(перегляд відео фрагменту Любомир Гузар «У чому сенс життя»).
Творче завдання «Пори року людського життя».
Викладач розділяє учнів на чотири групи: «Весна», «Літо», «Осінь» і «Зима».
Група «Весна» записує на папері п'ять позитивних і п'ять негативних асоціацій, пов'язаних із дитинством, група «Літо» — з юністю, група «Осінь» — із зрілістю, група «Зима» — зі старістю.
Після виконання завдання учитель і учні обговорюють усі «пори року» людського життя, дають їм оцінку (визначають найпрекраснішу, найяскравішу, найважливішу для долі та ін.).
Ведучий 1:
Так як і кожна пора року прекрасна по-своєму, так і кожний етап людського життя — дитинство, юність, зрілість і навіть старість мають чудові моменти.
Дитинство — безтурботність, юність — окриленість, захопленість, закоханість, зрілість — прихід поміркованості, пора набуття життєвого досвіду. Найбільш непривабливою для кожного з нас здається старість. Але ж і вона по-своєму обдаровує людину мудрістю, розумінням справжніх людських цінностей: доброти, чесності, щирості, справедливості.
І, врешті-решт, життя — смугасте. За темною смугою невезінь, неприємностей, печалей обов'язково повинна бути світла смуга радості. І якби не було в житті дощової погоди, ми б просто не вміли цінувати сонячних днів.
Тетяна Печончик написала прекрасну поезію:
Ведучий 2:
Не плач, коли життя жорстоке
Тобі стежину шле лиху,
Ще знайдеш щастя синьооке
На вкритім тернами шляху.
І не сумуй, коли яскраве
Для тебе сонце вмить зайде,
Ще прийде час — і зірка слави
Смарагдом в душу упаде.
Життя — це поле щастя й муки,
Тому до труднощів звикай,
Та головне — безсило руки
Ніколи ти не опускай.
Викладач.
У значній мірі все залежить насамперед від самої людини . Якщо ми самі не здатні заповнити своє життя змістом , то за нас це точно ніхто не зробить.
Життя потрібно пережити, це значить не знайти, а прокласти свій шлях самостійно!
Так, і кожен із вас повинен знайти своє щастя, досягти свого острова, а там знайти скарб — сенс життя.
За допомогою психологічного тесту ви перевірите себе, хто ж ви на тому кораблі, на якому пливете до заповітного острова: капітан, рульовий чи пасажир?
(Аналіз учнівських анкет).
Капітан? Рульовий? Пасажир?
(Так. Ні. Не знаю).
1. Я завжди відчуваю відповідальність за все, що трапляється в моєму житті.
2. У моєму житті не було б стільки проблем, якби деякі люди змінили своє ставлення до мене.
3. Я вважаю за краще діяти, а не розмірковувати над причинами своїх невдач.
4. Іноді мені здається, що я народилася (народився) під «нещасливою зіркою».
5. Я вважаю, що алкоголіки самі винні в своїй хворобі.
6. Іноді я думаю, що багато за що в моєму житті несуть відповідальність ті люди, під впливом яких я стала (став) такою (таким) як я є.
7. Коли я застуджуюсь, вважаю за краще лікуватися самостійно, а не звертатися за допомогою до лікаря.
8. Я вважаю, що у сварливості та агресивності, які так дратують, найчастіше винні інші люди.
9. Вважаю, що будь-яку проблему можна розв’язати і не дуже розумію тих, у кого вічно виникають якісь життєві труднощі.
10. Я люблю допомагати людям, тому що відчуваю вдячність за те, що інші зробили для мене.
11. Коли трапляється конфлікт, то розмірковуючи, хто в ньому винний, я, звичайно, починаю із себе.
12. Якщо чорна кішка перейде мені дорогу, я переходжу на інший бік вулиці.
13. Я вважаю, що кожна людина, незалежно від обставин, повинна бути сильною і самостійною.
14. Я знаю свої недоліки, але хочу, щоб оточуючі ставилися до них поблажливо.
15. Звичайно, я мирюся із ситуацією, вплинути на яку не здатний.
Підрахунок результатів:
«Так» — 1, 3, 5, 7, 9, 11, 13 — 10 балів.
«Ні» — 2, 4, 6, 8, 10, 12, 14, 15 — 10 балів.
«Не знаю» — 5 балів.
100—150 балів. Ви — капітан власного життя. Ви почуваєте відповідальність за все, що з вами відбувається, багато берете на себе, долаєте труднощі, не перебільшуючи їх і не зводячи до рангу життєвих проблем. Ви бачите перед собою завдання й думаєте над тим, як його можете розв’язати.
50—90 балів. Ви охоче буваєте рульовим, але можете, коли це необхідно, передати штурвал до вірних рук. При оцінці причин власних труднощів ви цілком реалістичні. Гнучкість, розсудливість і чутливість завжди бувають вашими союзниками. Трапляються ситуації, що ніяк вас не стосуються, ви не несете за них ніякої відповідальності, і все ж, коли це потрібно, берете відповідальність на себе. І ви, звичайно, знаєте, коли це треба зробити. Ви вмієте жити в добрі й злагоді з іншими людьми, не порушуючи внутрішньої злагоди із самим собою.
До 49 балів. Ви часто буваєте пасажиром у своєму житті, легко підкоряєтеся зовнішнім силам, говорячи: так склалися обставини, доля тощо. У своїх труднощах ви звинувачуєте кого завгодно, весь білий світ, але тільки не себе. Справжня незалежність здається вам недосяжною і неможливою. Все ж ви вмієте мирно співіснувати з іншими, не роблячи різниці між тим, які це люди і як вони ставляться до вас.
Ведучий 1:
Поняття «сенс життя» і «щастя» дуже органічно пов’язані між собою. Кожна особистість зокрема і людство цілком бачить щастя кінцевою метою людських старань.
А що ж таке щастя ?
На мою думку , щастя приховується в самій людині , і найбільш щаслива людина є та, яка дарує щастя іншим людям. Ці слова належать французькому філософу — просвітителю Дені Дідро і з його словами я повністю погоджуюсь. Адже життя саме показує , що це так і є .
У всіх людей без виключень є уявлення про те що таке щастя, і про те , як ним можна поділитися.
Адже існує дуже багато різних способів , як зробити іншу людину щасливою. В світі постійної метушні і постійних турбот , ми часто забуваємо про те, що всіх нас оточують люди , яким просто необхідна від нас увага і підтримка, тому необхідно не забувати про доброзичливість та ввічливість. В потрібний момент сказане добре слово здатне відродити людину до життя і вселити в нього віру. А проявляти ввічливість потрібно завжди — це здатність підняти настрій іншим людям . Все те, що ми бажаємо іншим,наприклад, благополуччя та щастя , самі почнемо отримувати . Адже існує і діє закон « магнетизму »: все , що ми даємо , теж саме і отримуємо . Бажаючи всім людям добра , ми цим добром наповнюємо і свої думки. Як нам відомо , думки мають таку унікальну властивість як матеріалізація, тому потрібно намагатися , щоб з наших доброзичливих думок виростали добрі і гарні справи . Адже добрі справи в пам’ять врізаються краще, аніж добрі слова. Радіючи благополуччю інших людей і їхнім успіхам , ми неминуче відкриваємо двері до свого власного щастя . Даруючи щастя та радість іншим людям , ми перш за все , даруємо самим собі задоволення.
Гарним прикладом доброзичливої та доброчесної людини можна вважати відому всі черницю — матір Терезу . Відома вона своїм милосердям та добротою. Займалася Мати Тереза служінням для бідних та хворих, створила у Індії 160 благодійницьких центрів , що включали школи для бідних дітей , будинки та лікарні для безнадійно хворих. Вона вважала свою роботу « маленькою краплею у морі» і ніколи не чекала ніяких нагород .
(перегляд відео фрагменту випуск ТСН на каналі 1+1 про канонізацію матері Терези)
Ведучий 2.
Строфи із поезії Матері Терези із Калькутти.(учні зачитують по одному рядку)
ЖИТТЯ - це можливість, скористайся нею.
ЖИТТЯ - це краса, милуйся нею.
ЖИТТЯ - це мрія, здійсни її.
ЖИТТЯ - це виклик, прийми його.
ЖИТТЯ - це повинність твоя насущна, виконай її.
ЖИТТЯ - це гра, стань гравцем.
ЖИТТЯ - це багатство, не розтрать його.
ЖИТТЯ - це кохання, насолоджуйся ним сповна.
ЖИТТЯ - це таємниця, пізнай її.
ЖИТТЯ - це король лиха, побори все.
ЖИТТЯ - це пісня, доспівай її до кінця.
ЖИТТЯ - це боротьба, стань борцем.
ЖИТТЯ - це прірва невідомого, ступи в неї не боячись.
ЖИТТЯ - це фортуна, шукай цю мить.
ЖИТТЯ - таке чудове, не згуби його.
Мати Тереза
Поки живий, - вихід завжди є! Безвихідних ситуацій немає.
Час не лише руйнує, але й створює нове.
Бог дав життя і лише Він має право його забрати. Більше ніхто!
Викладач.
Технологія «Захист ідеї».
Робота проводиться в парах або групах. Роздаються картки із висловлен-нями про значення, мету життя. 2-3 хвилини йде обговорення, потім учні зачитують висловлення, пояснюють, як їх розуміють.
Завдання
1. Світ належить оптимістам, песимісти — тільки глядачі. (Ф. Гізо)
2. Жити — це не означає дихати, це означає — діяти. (Ж.-Ж. Руссо).
3. Наше життя — це те, що ми думаємо про нього. (Марк Аврелій)
4. Ключ до життя — служіння людям. (Д. Джексон)
5. Найвища із книг — книга життя, яку не можна ні закрити, ні знову відкрити за своїм бажанням. (А. Ламартін)
6. ЖИТИ — означає не тільки задовольняти матеріальні запити організму, головне — розуміти свою людську необхідність. (Жуль Берн)
Пошук сенсу життя, свого місця в ньому — дуже складна робота. Давайте спробуємо виробити правила, яких ми будемо дотримуватись у житті. Адже потрібно завжди починати влаштовувати світ із себе: з життя в групі, у родині, спілкування з друзями, родичами, викладачами, з власного відношення до своїх прав і обов'язків.
(У процесі обговорення виробляються загальні правила )
Правила ,яких ми будемо дотримуватись у житті
- прагнути до життєвих істин
- уміти перетворювати мінуси на плюси;
- уміти бачити в житті не тільки погане, а й добре;
- не надавати особливого значення «дрібницям» життя;
- пам’ятати, що все у житті швидкоплинне – і добре, і погане, тому слід насолоджуватися першим і не засмучуватися другим;
- бути толерантним у стосунках з людьми;
- виробити активну життєву позицію;
- бути оптимістом у житті.
Ведучий 1
Отож, давайте працювати над собою і не забувати про інших. Давайте розуміти один одного з півслова, бо життя таке коротке..
Ведучий 2.
Пливе човен в парусах,
Тихая година.
Думка лине в небесах.
Що ж таке людина?
Яка функція її в цім великім світі?
Що потрібно зневажать, ну а що любити.
Що таке людське життя, як його прожити
Щоб на старості років та й не пожаліти.
Пролетить швиденько час, мій шановний друже,
Швидко висохне вода у старій калюжі.
З часом пізнається світ, пізнається доля,
Пізнається і життя – на те твоя воля.
Будь людиною простою, май хорошу душу
Бо людина – це є ти. Обійди калюжу.
Якщо є сторонній шлях, піди по сухому,
Тільки скривдити себе не давай нікому.
Полюби усіх навколо, це тобі потрібно,
І твоє звання – людина – ти відстоюй гідно.
Люди всі повинні бачить, що добро ти сієш.
Пролетять роки, як птиці, з часом зрозумієш.
Викладач. Людина — могутній Атлант, на плечах якого лежить світотворіння. Від того, якою виросте дитина, залежить, яким буде її життя, життя країни. Бути справжньою людиною — це означає бути доброю, щедрою, милосердною, інтелігентною, вихованою, гідною того, щоб жити на планеті Земля, і прожити це життя так, щоб не було соромно за прожиті роки, прожити з гідністю
Джерела:
http://dovidka.biz.ua/vislovi-pro-sens-zhittya/ Довідник цікавих фактів та корисних знань © dovidka.biz.ua
http://www.etica.in.ua/golovna/ Етика сьогодні
https://uk.wikipedia.org/wiki/Сенс_життя
http://www.literacy.com.ua/praktychna-psyhologija/ Тренінг: “Життя – найвища цінність людини”
https://www.youtube.com/watch?v=FpRxRtTe2vU Любомир Гузар. У чому сенс життя?
|